تغذیه با شیر مادر ممکن است خطر ابتلا به دیابت را در زنان مبتلا به دیابت حاملگی کاهش دهد

17فوریه 2020- یک مزیت دیگر در مورد تغذیه با شیر مادر ارائه شد، محققان مؤسسه ی ملی بهداشت اعلام کردند که هرچه مدت زمان شیر دهی به نوزاد، پس از ابتلا به دیابت حاملگی بیشتر باشد، خطر ابتلا به دیابت نوع 2 در مراحل بعدی زندگی برای مادر کاهش می یابد. نتایج این تحقیق در ژورنال Diabetes Careمنتشر گردید.

دیابت بارداری علاوه بر خطرات سلامتی برای مادران و نوزادان در طول بارداری و زایمان، خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را برای مادر 10 تا 20 سال پس از بارداری افزایش می دهد و دیابت نوع 2 خطر ابتلا به بیماری های قلبی، سکته مغزی و سایر مشکلات سلامتی را افزایش می دهد.

محققان داده های مطالعه سلامت پرستارانII ، را که یک مطالعه طولانی مدت در مورد عوامل خطر ابتلا به بیماری های مزمن در زنان است، تجزیه و تحلیل کردند. از بیش از 4000 زن در این مطالعه که به دیابت حاملگی مبتلا بودند، 873 نفر در طی 25 سال به دیابت نوع 2 مبتلا شدند.

محققان دریافتند که در مقایسه با زنان مبتلا به دیابت حاملگی، که نوزادان خود را با شیر خودشان تغذیه نکرده بودند، احتمال ابتلا به "دیابت نوع 2" برای مادرانی که به مدت شش تا 12 ماه به نوزادان خود شیر داده بودند، 9٪ کمتر بود، برای مادرانی که یک تا دو سال نوزادشان را با شیر خودشان تغذیه می کرده بودند، 15٪ کمتر و برای مادرانی که بیش از دو سال به کودکشان شیر می دادند، 27٪ کمتر بود.

محققان به پزشكان پیشنهاد كردند كه زنان مبتلا به دیابت حاملگی را در صورت توانایی، به شیردهی به نوزادشان تشویق كنند زیرا این کار به طور بالقوه می تواند خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را در مادر كاهش می دهد.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2020-02-breastfeeding-diabetes-women-gestational.html